ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } EJAT RIDZUAN: PUTIH

EJAT RIDZUAN

EJAT RIDZUAN

Tuesday 17 April 2012

PUTIH

assalamualaikum kawan2 !! =)
aku nak buat luahan perasaan ni.. 
PUTIH
nama yang takkan pernah aku lupakan..
sepanjang dua tahun perkenalan kami, dia selalu menemani aku disaat susah dan senang..
kalau aku menangis, dialah yang datang pujuk.. teman aku..
kalau aku bahagia, aku takkan lupakan dia.. 
ikatan aku dengan dia tak ada sapa boleh bayangkan..
sayang dan kasih aku terhadap dia melebihi segala-galanya.. dia sakit, aku turut sakit.. 
dia tak pernah kecewakan aku.. tak pernah sakitkan hati aku..
aku balik sekolah mesti dia di pintu tunggu aku.. 
tapi segala kegembiraan dan saat bahagia bersama dia, hilang sekelip mata..
PUTIH tinggalkan aku tanpa ucapan perpisahan.. 
tanpa sebarang tanda..
hari khamis, aku pulang dari sekolah ikut jalan yang biasa aku lalui..
tiba2, aku nampak seekor kucing seperti dah mati di tepi jalan..
hati aku berdegup kencang kerana aku macam kenal kucing tu.. 
aku cuba yakinkan diri aku itu bukan PUTIH aku..
langkah aku lajukan..
pelik.. !! PUTIH tak lagi di pintu menunggu aku..
aku tanya ibu aku mana PUTIH..

AKU: ibu, mana putih??
IBU: laa.. dari pagi tadi tak nampak dia..
AKU: ibu !! putih ibu.. 

aku berlari!!
dalam hati aku berdoa tu bukan PUTIH aku.. 
aku mendekati kucing yang dah mati tu.. 

KAKAK: adik.. tu kucing adik ka ??
AKU: ya.. (menangis)
KAKAK: dari tadi lagi.. kalau dak dia dok tengah jalan.. kak angkat dia p tepi..takot kereta tindih dia.. sabar la adik..
AKU: ya kak..

perlahan-lahan aku usap PUTIH.. kenapa cepat sangat PUTIH tinggalkan aku?? kenapa PUTIH pergi dalam keadaan yang amat sakit..
ya sakit.. PUTIH di patuk ular...
aku angkat badan putih yang berlumuran darah.. habis baju sekolah aku dipenuhi darah PUTIH..
hati aku hanya ALLAH saja yang tahu.. airmata aku tak berhenti mengalir.. 
aku kebumikan PUTIH di depan rumah aku supaya aku takkan pernah lupakan PUTIH..
tika aku menulis entry nie pun airmata aku masih mengalir..
airmata aku takkan pernah kedekut untuk keluar jika aku teringat akan PUTIH-..

walaupun PUTIH hanya seekor kucing, dia memahami aku.. dia faham jiwa aku.. dia ada dengan aku saat sedih dan gembira..

PUTIH, orang takkan lupakan dia.. orang akan selalu sayang dia.. dia sentiasa ada kat hati orang !!



JARI YANG MENAIP : EJAT RIDZUAN

No comments:

Post a Comment