ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } EJAT RIDZUAN: GO GREEN BABY !!

EJAT RIDZUAN

EJAT RIDZUAN

Friday 13 April 2012

GO GREEN BABY !!

assalamualaikum peeps!! =)
haa.. nk dekat tengah hari nie so, aku ucap selamat nak tengah hari la nahh.. 
kihkihkih :D
pagi ni aku dapat ilham pasal alam sekitar..
chuppp !!!
hampa taw dak pa tu alam sekitar.. ?? kalau tak tau, silalah rajinkan diri anda menyemak di kamus dewan..
nak canggih lagi ?? kamus BESTA !!
nak senang lagi  ?? Mr. Google la nohh !! (aku suka Mr. Google)
alam sekitar kita nie dia tak reti jaga diri sendiri.. 
so, tugas kita sebagai seorang manusia yang dipinjamkan untuk seketika di dunia nie, adalah tanggungjawab kita bersama untuk menjaga alam sekitar..
kalau mengikut Islam, benda nie masuk dalam kategori fardhu kifayah la nahh.. hehe.. :)
ok2 !!
haiwan, tumbuhan, sungai, laut,bukit, gunung, (kalau tak cukup hampa tambah sat nah)
FYI, untuk teruskan hidup pun kita perlukan alam sekitar nie.. 
masa sekolah rendah lagi kita belajar.. mesti hampa semua ambil subjek sains kan ??
cikgu aku cakap lebih kurang macam nie la..

CIKGU: ok murid2 sekalian.. hari nie kita belajaq pasai sisitem pernafasan manusia.. hampa taw dak pa tu manusia ?? (lpas tuh ada la suara2 sumbang kt belakang) bguihhnya anak murid saya.. pandai.. manusia tu diri kita nie la.. kita ni macam mana boleh terus hidup??"

MURID: kita makan la cikgu.. Allah bagi nyawa kita.. sebab tu kita boleh hidup !!

CIKGU: yang tu saya tau la.. la ni kita ikut pandangan sains.. hampa semua tau dak ??

murid2 menggeleng sambil mata tu dok tengok cikgu kat depan.

CIKGU:  kita bernafas.. udara apa yang kita sedut ??

MURID: oksigen cikgu!!

CIKGU:  benda pa yang menghasilkan gas oksigen ??

MURID:  tak tau cikgu..

CIKGU: tumbuhan tu yang mengeluarkan oksigen.. sebab tu kita digalakkan tanam pokok.. jangan dok p tebang pokok suka hati.. hampa faham dak nie ??

MURID: faham cikgu !! =)

tengok !!
budak2 pun faham.. jom la pakat2 kita jaga nah.. tong sampah dah ada.. buang la smapah dalam tong sampah tu.. dok p buang dalam sungai buat apa ?? 
hampa ingat nie.. 
pesanan dari aku untuk semua orang termasuk la diri aku yang memang tak sempurna nie.. 
peacee yawww !! 





JARI YANG MENAIP : EJAT RIDZUAN

No comments:

Post a Comment