ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } EJAT RIDZUAN: ADAB TERBANG TINGGI

EJAT RIDZUAN

EJAT RIDZUAN

Saturday 14 April 2012

ADAB TERBANG TINGGI

assalamualaikum kawan2 !!=)
hari nie aku nak cerita pasal pa yang jadi masa aku kerja tadi.. 
dalam pukul 3.30 petang, ada la 1 family nie datang nk makan pizza..
(ofcoz la makan pizza)
ok2 !!
then, aku sambut family tu dengan senyuman samapai nampak gigi jarang aku nie..
(hampa bayang sendiri la gigi aku macam mana.. orang kata mcam MADONNA)
hahaha !!
yang aku kecewanya, makcik tu siap jeling lagi kat aku.. terus mati senyuman manis aku nie.. 
xpa.. aku sabar lagi.. sebab apa yang penting, kami sebagai pelayan restoran kena senyum even kena marah.. 
setakat jeling tu, apa la sangat kan.. ??
kat bawah nie aku bagi dialog conversation kami nahh..

AKU: hye.. selamat datang ke pizza hut.. berapa orang semua ??
MAKCIK: hmm.. 3 orang..
AKU: ok.. duduk sana boleh, sini pun boleh (tangan aku dok tunjuk la tempat yang mulut aku cakap tu)
MAKCIK: sejak bila pula pizza nie tetapkan pelanggan kena duduk kat mna ?? bukan selalu pelanggan pilih ka ?? (nada dia cakap boleh buat hati aku titiskan air mata)
AKU: ye.. saya tak paksa pun nk duduk kat mana.. saya cuma suggest tempat yang sesuai untuk 3 orang nie..
MAKCIK: dulu tak macam nie pun.. awat sekarang lain??
AKU: dulu manager lain.. sekarang manager lain..
MAKCIK: hmm.. pa2 je la.. cepat ckit order nahh... jgn buat kerja lembab.. hari tu mai lambat sangat..
AKU: baiklah MAKCIK !!

makcik tu memang pandang aku sebelah mata ja.. awat makcik ?? hina sangat ka kerja pelayan restoran nie ??
 makcik ooii !!
cuba pikiaq satt nah..  kalau kami nie tak dak kat restoran tu, makcik nak wat air sendiri ka ?? nak p ambil pizza kat kitchen sendiri ka ?? nak kemas meja ka lepas makan ??
dak kan makcik ?? 
jangan nk sombong sangat.. atleast kerja pelayan restoran nie kerja yang halal.. yang menyenangkan kerja orang2 sombong macam makcik tu.. aku rasa tak susah kot nk wat baik ngan orang lain tnpa melihat pangkat kedudukan orang tu... 
lagi pun makcik, semua nie DUNIAWI ja.. 
tak ke mana kot dengan perangai sombong makcik tu... satu ja nasihat saya makcik, beradab sikit nahh !! kita nie sama2 orang MELAYU, orang ISLAM.. 
bukankah pangkat kita di sisi ALLAH sama sahaja.. cuma yang membezakan kita adalah amalan kita ?? makcik taw kan ?? 
so, makcik, kot2 la terbaca blog saya nie, ambil iktibar la nah... kita nie memang xkn pernak sempurna selagi kita bergelar MANUSIA !!

JARI YANG MENAIP : EJAT RIDZUAN

No comments:

Post a Comment