ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } EJAT RIDZUAN: PENYEKAT PERUBAHAN

EJAT RIDZUAN

EJAT RIDZUAN

Tuesday 26 June 2012

PENYEKAT PERUBAHAN

assalamualaikum semua !!
(+_+)

smiley aku tu macam lain sikit kan this time ?? 
see ?? kelainan aku la tu untuk entry kali nie..
kali nie aku nak cerita tentang orang yang menyekat perubahan orang lain..

people changed right ??
(tengok.. kan aku dah speaking nie)
kenapa la orang2 melayu kita nie cetek sangat pemikiran ??
jelez ke orang tu nak berubah mak senah ??
mengumpat belakang je tahu kan...
kubur dah cakap mari tu mak senah..

pemikiran orang kita yang tak boleh terima perubahan..
ok la.. aku bagi situasi yang korang boleh faham sikit...
ape tu sikit ?? alaaa... yang sikit tu sikit la.. =D
(lawak ke der pun nak interframe jugak)

SITUASI A
si minah nie seorang gadis yang terlampau kebaratan.. baju semua stok tampal2 je..
tak pernah nak cukup kain tu.. dia punya seksi tu sampai AJK masjid yang yang lalu pun terliur je tengok..
ada je yang kena amik wuduk sekali lagi.. 
oppssss !!!
tapi tu cerita 2 minggu lepas la..
sekarang nie alhamdulillah, dah tertutup semuanya.. 

mak kiah : eh senah.. (mak senah memang suka masuk entry aku kali nie).. aku tengok si minah tu dah bertudung.. mula2 tu aku pun tak kenal.. terkejut belalang aku tengok..
mak senah : laaaaaaa... (panjang tu memang mintak penampar la).. ye ke ?? aku tak tahu pun... bila kamu nampak ?? kat mana tu kiah oii ??
mak kiah : semalam.. aku jumpa dia dekat warung Pak So'od.. tertutup satu badan.. mula2 aku ingatkan anak dara siapalah yang alim sangat tu.. baru nak jodohkan dengan si Masdud tu..
mak senah : eh.. kau nie kiah.. Masdud tu tahulah nak atur hidup sendiri.. sekarang zaman Samsung la.. dah tak da orang pakai Nokia sekarang nie..
mak kiah : hehe.. dah2.. agak2 kau la senah, kenapa la si minah tu berubah macam tu ?? dah nak kahwin ke ?? 
mak senah : mana la aku tahu kiah.. entah2 saja pakai baju besar bertutup bagai sebab nak tutup perut boyot tu... kau bukan tak tahu si minah tu.. 
mak kiah : betul jugak.. mustahil dia boleh berubah ka.. kalau jahat tu, jahat jugak la macam mana pun..

minah says 
"Ya Allah, Kau tetapkan lah hatiku kearah kebaikan.. Kau bimbinglah aku ke jalan yang Engka redhai..
Kau ampunkanlah segala dosa2 ku.. amin Ya Rabbal Alamin"

tengok ??? 
kita nie tak tahu apa ada dalam hati seseorang.. tak payah la judge bagai nak rak..
kita bukan tahu pun apa yang jadi dekat dia.. maybe Allah sayang dia and nak dia berubah.. 
sepatutnya, kita cermin diri kita.. dah cukup istiqamah ke kita nie ??
dah cukup bekal ke nak bawa pergi sana nanti ??

p/s : kepada mak senah dan mak kiah, bertaubatlah anda sebelum terlambat.. nanti si minah nie juga nak meramaikan majlis kenduri arwah anda berdua .. 
=D


JARI YANG MENAIP : EJAT RIDZUAN

No comments:

Post a Comment